De cursus

Deze driedaagse basisopleiding is bestemd voor CAW-medewerkers die chat gebruiken voor hun contacten met cliënten.
De vorming is bedoeld voor wie nog geen vorming chathulp volgde. 

Programma

Dag één

Je maakt kennis met de chatsoftware. Je krijgt uitleg over de kenmerken van onlinecommunicatie. Je leert hoe je oplossingsgericht werkt in een chatgesprek.

We oefenen vervolgens op de mogelijke bewegingen in een chatgesprek.

  • Hoe zorg je voor een goed contact?
  • Hoe krijg je de vraag helder en het doel van het gesprek duidelijk?
  • Je zoekt samen naar mogelijke oplossingen en krachten bij de oproeper, en je leert hoe je het gesprek op een goede manier kan afronden.
  • Je leert hoe je zorgt voor een goed begrip aan beide kanten en wat je kan doen om misverstanden te voorkomen.

Dag twee

Je leert omgaan met veel voorkomende thema's als zelfdoding en misbruik. We besteden aandacht aan basishoudingen en gesprekstechnieken. We gaan op zoek naar de eigen grenzen en wisselen tips uit over hoe je zorg kan dragen voor jezelf en je collega's.

Dag drie

Opvolging